2015. június 8., hétfő

Bécs 150 éves bulevárja - a Ring

Bécs belvárosát egy évszázadok alatt felépített, megvastagított erőd jellegű fal vette körül még a XIX. század közepén is. Fojtogatta a várost, elválasztva a bentlakókat a kinti, tágasabb területeken lakó nagypolgárságtól. A korabeli közlekedést egyre inkább gátolták a városfal kicsi kapui. Katonai jelentősége rég nem volt már, semmilyen ágyús támadásnak nem tudott ellenállni, a kaszárnyák meg már korábban a városfalon kívülre szorultak. A városfalt körülvevő senki földje, a glacis közben parlagon hevert, porosodott, miközben tudni, de mindenképpen sejteni lehetett, hogy mekkora értéke van. Hát hogyne, hisz körülötte már akkor állt Bécs város nagyobbik része. És ez nem a külváros volt, ez volt a város nagyobbik része, itt élt a polgárság belvárosból kiszorult része.

Nagyon csábító volt a glacis-t beépíthetővé való nyilvánítása, ami elegendő pénzt hozhat azok értékesítése révén a szükséges beruházások finanszírozásához. A császárnak ugyanis nagy tervei voltak, sok fontos épületet akart megépíttetni. A kultúra, az oktatás és a politika épületeit. Na meg saját palotájának, a Hofburgnak is szeretett volna némi bővítést belőle.

Ferenc Jóska 1857. Karácsonyán vett egy nagy levegőt és aláírta a rendeletet, hogy szabad a vásár, a glacis felparcellázható. De a császár mindenféle kikötéseket is tett a lebonyolítás tekintetében: a városfal elbontandó,  az árkok betemetendőek, a kialakítandó körút a kor technikai követelményeinek minden tekintetében feleljen meg, legyen legalább 57 m széles ló és gyalogos közlekedésre két irányba alkalmas, 1-1 oldalsávval ellátva. A épületeket szabad zöldterületek váltsák jó ízléssel. 
Az középületek tervezéséhez egy pályázatot hirdetett, melyre az akkor fellelhető legjobb építészeket hívták meg. Az adott épület pályázati versenyén elért első három helyezett pénzjutalomban részesült. Meg a kegyben, hogy a császár elé került a terv és ő választotta ki, hogy melyik megoldás valósulhat végül meg.

Hogy csak a legismertebb neveket említsem: Teophil von Hansen, Heinrich von Ferstel, Gottfried Semper, Carl von Hasenauer álmodták papírra az épületek terveit, majd a kivitelezésben is résztvettek. 
A csindadrattás megnyitóra 1865 május 1-én ugyan egyetlen középület sem készült el, de 1870-90 között a legtöbb már teljes pompájában állt. Ekkor épült a Kunsthistorisches és Naturhistorisches Museum a Ringnek csak oldalfelét mutató két épülettömbje. A Rathaus, a Parlament, az egyetem épülete. A Burgtheater, a Votivkirche, a valamikori Tőzsdepalota, a Österreichische Postsparkasse, az akkori Hadügyminisztérium és a MAK (Museum für Angewandte Kunst) is. De az egész Ring-projekt vezetője, bizonyos Dr. Franz Matzinger valamikori  Wiener Sängerknaben tag,  nem feledkezett meg a Musikverein és az Operaház megépíttetéséről sem. Sőt ez utóbbi lett a Ring első épülete. Ma is így emlegetik akár az operabálról, akár egy híres énekesről írnak a lapok.

És ne feledjük, hogy a császári palota jobb karéját is folyamatosan építették, hogy kicsit tágasabb tere legyen, az amúgy a magánéletét igen szerényen élő császárnak. Ez utóbbi azonban csak 1913-ra készült el. A bal karéja meg soha. Még jó, mert milyen szép a kilátás a Heldenplatzról a Volksgarten irányába a Parlament és a Rathaus sziluettjeivel a háttérben alkonyatkor. Ebben Hitler akart volna némi változást eszközölni és nagyívű terveket dolgoztatott ki saját építészeivel. De mint tudjuk, erre nem került sor.

A középületek a historizmus stílusjegyét viselik magukon mindenféle gót, hellén, barok és reneszánsz elemekkel dúsítva. Hansen a Parlamentet például úgy tervezte meg, hogy a hellén díszítőelemeket az épület bal sarkán színesben is megjelenítette és megtiltotta, hogy bármilyen zöld növény kerüljön az épület elé. Ezért azután különösen alkalmas kisebb tüntetésekre.

Van azért egy kivétel a historizmus alól, mert végül - becsúszó szereléssel - még a szecesszió is képviselteti magát a Ring déli végén, az Otto Wagner által tervezett Postsparkasse épületében. De maga a Seccesion épülete már nem kapta meg a Ringre az építési engedély, az már túl modern lett volna és a szomszéd telek tulajdonosa nagyon nagy kártérítési igénnyel lépett fel. Ezért szorult oda, ahol ma áll, a Naschmarkt sarkára. 

Na jó, de honnan volt ennyi pénz? Mi, vagy ki finanszírozta ezeket az építkezéseket? 
Minthogy a rendelet úgy szólt, hogy a glacis felparcellázható és bárki megveheti, hát kapva kaptak rajta azok a gazdag nagypolgárok, akik eddig ugye a városfalon kívülre, és a még a kanálison is túlra, leginkább Bécs második kerületébe szorultak. Nagytőkés zsidó származású családok vásároltak itt telkeket és építtettek ugyancsak ezekkel a sztárépítészekkel csodapalotákat. E paloták voltak azután hosszú ideig a kultúra alközpontjai, mert szalonjaikban előszeretettel mutatkozott mindenki, aki valamit is számított a zene, a színjátszás, a festészet köreiben. A telekvásárlás másik feltétele az volt, hogy azonnal el kell kezdeni az építkezést, mert csak 10 évig kapják az adómentességet. Így nagyon hamar, úgy a 1870-90-as évek közepére kialakult Bécs mai napig is meghatározó körútja, a Ringstrassen.

Emellett meg kell említeni még egy fontos tényt: 1860-65 közötti rossz gazdasági mutatók 1865-től mintegy varázsütésre megjavultak. Elképesztő aratási eredményekről számoltak be a korabeli krónikák, a tőzsdén több mint 100.000 ügylet köttetett évente. Az egész ország hihetetlen gazdasági boomot élt meg. A Kiegyezéssel létrejött a Monarchia, ami még politikai stabilitást is adott. Volt tehát pénz, erő és volt bizalom a jövőre nézvést, hogy szép, maradandó épületeket építsenek. És mindebben az sem vetette vissza őket látványosan, hogy Bécsben 1873-ban volt a térség legnagyobb - a 1929-essel mérhető nagyságrendű - gazdasági válsága. Egyre csak épült és szépült a Ring.

És ma? Ma is ez az egyik főközlekedési út. Ferenc Jóska városrendészei kiválóan találták ki ezt a 57 méter szélességet, hiszen a piros villamosok vígan csilingelve két irányba szállítják az utasokat és bár az autók csak egy irányba haladhatnak, azt mindenhol legalább 3 sávon. A gyalogosok, futók, biciklizők egymástól elválasztva külön járdán sem szenvednek helyhiányt.


Minthogy a Ringen helyezkedik el lényegében az összes közjogi intézmény épülete, előszeretettel használják politikai tüntetések, demonstrációk hangos rendezvényeire. Olyankor lezárják egyes szakaszait. Vagy az egészet néhány órára, ha a Love parade  vonul keresztül. 

De itt rendezik évente egyszer a Vienna Night Runt is hétköznap, amikor a legnagyobb csúcsfogalomban este 7-től 10-ig csak futót eresztenek ide, az autósok legnagyobb bosszankodására.
2015 május 1.
 
Herekorosz
A bécsi kéményseprők szakszervezete

Erre a város - ugyanúgy, mint a május elsejei felvonulásra - fel van készülve és ez sokszor kordonok nélkül is remek teret ad a bámészkodók hadának.

Mert mindegy, hogy városfal, vagy bulevár, itt látni és láttatni kell.

***

Minthogy Bécs idén ünnepli a Ring létrejöttének 150. évfordulóját, egész évben több múzeum is - Wien MuseumUnteres BelvedereÖsterreichische NationalbibliothekArchitekturzentrum WienJüdisches Museum - kiállítást szentel a korabeli képeknek, festményeknek, történéseknek.  A Naturhistorisches Musem meg külön túrát szervez szerdánkét és vasárnaponként a múzeum tetejére, ahonnan pazar kilátás nyílik a Ring középületekkel leginkább ellátott részére.


Képek: saját és internet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése